Overslaan en naar de inhoud gaan
7 tips om je online voor te bereiden op de feestdagen

7 tips om je online voor te bereiden op de feestdagen

De feestdagen komen er weer aan, en dat betekent dat bedrijven weer volop bezig zijn met het maken van speciale marketingstrategieën. In geen enkele andere periode van het jaar is jouw online marketing zo belangrijk als tijdens de feestdagen, zeker nu persoonlijk contact in verband met corona haast onmogelijk lijkt geworden. Deze periode draait voor veel bedrijven om aanbiedingen, kortingen en relatiegeschenken. 

Om niet achter te blijven op de concurrentie hebben wij voor jou 7 tips opgeschreven om jouw bedrijf voorbereid de feestdagen in te laten gaan.

 

Tip 1.  Geef je website de juiste sfeer

Het aanpassen van je website naar de stijl van de feestdag brengt veel positieve effecten met zich mee. Hiermee laat je namelijk zien aan de klant dat jouw bedrijf zich bezighoudt met wat er op dat moment speelt, en dat je actief bent.

Klanten zijn in deze periode van het jaar veel bezig met het uitzoeken en kopen van cadeaus en relatiegeschenken. Wanneer jouw website aangepast is naar een speciaal thema zal dit de consument triggeren om verder te kijken voor leuke aanbiedingen op je website. Een website in de sfeer van de feestdagen kan ook conversie verhogend werken.

 

Tip 2. Gebruik relevante zoekwoorden

Zoals al vaker aangegeven zijn relevante zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, een must have voor je website. En tijdens de feestdagen zijn ze nog belangrijker. Dit komt omdat tijdens de feestdagen de zoekmachines veel meer gebruikt worden dan de rest van het jaar.

Zorg er daarom voor dat jij op tijd een zoekwoordenonderzoek doet, speciaal voor de feestdagen. Ga na welke zoektermen mensen zouden kunnen gebruiken om jou diensten en producten te kunnen vinden. Denk bijvoorbeeld aan; kerstcadeaus, cadeau tips of cadeau hem/haar.

 

Tip 3. Blijf vernieuwen en verrassen

Inmiddels gaat online shoppen al een tijdje mee. Klanten die jouw website bezoeken hebben daarom in de loop van de jaren al heel wat verschillende marketingstrategieën voorbij zien komen. Zorg er daarom voor dat jouw content vernieuwend is voor de klant.

Alleen het maken van een banner of een speciale aanbieding is tegenwoordig niet meer genoeg. Zorg dat jouw klanten het gevoel krijgen dat de content die jij creëert speciaal is en alleen voor deze periode van het jaar. Een goed voorbeeld van ‘speciale content’ is feestdagen assistentie. Laat de consument aangeven voor wie ze opzoek zijn naar een cadeau, en geef aan de hand van het antwoord een aantal speciale feestdag aanbiedingen aan.

 

Tip 4. Maak gebruik van verschillende aanbiedingen

Naast de standaard aanbiedingen op de website, kan je ook gebruik maken van zogenaamde ‘special offers’. Denk hierbij aan een kalender van 2 weken waarbij er elke dag een nieuwe speciale aanbieding is. Wanneer klanten jouw kalender hebben opgemerkt zullen zij geïnteresseerd raken in de volgende aanbiedingen en vaker jouw website bezoeken.

Een andere manier om special offers aan te bieden is via e-mail marketing. Zo kan je de klanten direct bereiken en ze een persoonlijke aanbieding doen. Wanneer je een klant persoonlijk benadert zal deze eerder de neiging hebben om te klikken op het aangeboden product.

 

Tip 5. Begin vroeg met plannen

Om jouw bedrijf goed voorbereid de feestdagen in te laten gaan is het erg belangrijk om van tevoren een goede strategie en planning te maken. Een goede manier om dit te doen is het opstellen van een contentkalender.

Een contentkalender zorgt ervoor dat jij structuur kan geven aan de content die jij wil gaan plaatsen. Je kan hierin aangeven wat je wanneer en waar gaat plaatsen. Wil je bijvoorbeeld een blog plaatsen over cadeaus voor mannen? Zorg er dan voor dat je ruim van tevoren plant wie deze blog gaat schrijven, waar je hem wil posten en wanneer je hem gaat posten.

 

Tip 6. Geef de klant iets om je aan te herinneren

Wanneer je aan feestdagen denkt, denk je aan cadeaus en relatiegeschenken. Als bedrijf kan je hier goed op inspelen. Stuur naar vaste klanten een verrassende wens. Een klein kaartje met daarop een paar woorden van waardering zijn vaak al genoeg om je reputatie te vergroten. Plaats op je kaart bijvoorbeeld een QR of AR code die linkt naar een aanbieding die je speciaal voor vaste klanten hebt. Zo toon je waardering en bouw je aan een positieve klantervaring.

 

Tip 7. Zorg voor extra activiteit op social media

Tijdens de feestdagen is het van belang om veel interactie te hebben met je klanten. Zorg er dus voor dat je regelmatig een post doet op je social mediakanalen. Maar wat moet je dan posten?

Het klinkt natuurlijk verleidelijk om constant nieuwe producten en aanbiedingen te promoten, maar dit hoeft niet altijd. Maak ook gebruik van algemene post, zoals tips om van de kerstavond een spektakel te maken. Of plaats een korte video waarin je waardering uit voor al je klanten. Wens ze een fijne kerst en een gelukkig nieuw jaar. Of laat ze weten welke nieuwe diensten en producten ze in het nieuwe jaar van je kunnen verwachten.

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • U kunt afbeeldingen uitlijnen (data-align="center"), maar ook video's, blockquotes, enzovoort.
  • U kunt bijschriften aan afbeeldingen toevoegen (data-caption="Tekst"), maar ook aan video's, blockquotes, enzovoort.