Overslaan en naar de inhoud gaan
Facebook zakelijk tips
04 Jan, 2022

Een effectieve zakelijke Facebookpagina in 6 stappen

In onze vorige blog schreven we dat Google allang niet meer je enige mogelijkheid is om online op te vallen. Je hebt daarna vast al eens nagedacht over de mogelijkheden die Facebook jou kan bieden. Maar is Facebook voor jou nog een kanaal waar je voornamelijk familiekiekjes deelt? Dan is het tijd om de mogelijkheden van een zakelijke Facebookpagina uit te diepen! In deze blog lees je hoe je in 6 stappen maximaal resultaat uit jouw zakelijke Facebookpagina haalt. 

 

Een effectieve zakelijke Facebookpagina in 6 stappen? Dat doe je zo!
  

Stap 1: Ken je doelen 
 

Zonder doel heb je geen richting om op te sturen. Bepaal daarom voor jezelf wat je met jouw zakelijke Facebookpagina wil bereiken. Pas als je dit weet, kun je de cijfertjes in een context plaatsen. Wil jij jouw naamsbekendheid vergroten? Dan is het interessant om te weten hoe vaak jouw post gedeeld is, hoe vaak jouw naam genoemd wordt en hoe groot het bereik van jouw posts is. Wil jij een community rondom jouw merk bouwen? Dan is het belangrijk om te weten hoe het aantal volgers in een bepaalde periode is toegenomen of wat jouw applause-rate (likes) is. Probeer je producten of diensten via Facebook te verkopen? Dan zegt het aantal keer dat jouw Facebook advertentie is aangeklikt je meer dan het aantal likes op je post. 

Heb je je doelen vastgesteld? Maak ze dan duidelijk en concreet. Dit doe je door ze SMART te formuleren: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Zorg ervoor dat al jouw posts en advertenties altijd in lijn liggen met deze doelen en ben daar consistent in. 
 

Stap 2: Weet wie je doelgroep is
 

Wil jij het maximale uit jouw zakelijke Facebookpagina halen, dan moet je weten tot wie je je richt. Wie is jouw doelgroep op dit kanaal? Je kunt dit vrij eenvoudig bedenken door antwoord te geven op de vraag wie jouw product of dienst zou moeten kopen, wat de redenen zijn om jouw product of dienst te kopen of waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Facebook maakt het je bovendien ook nog eens makkelijk om jouw doelgroep te leren kennen. Facebook heeft hiervoor een tool, Facebook Audience Insights. Daar vind je informatie over jouw paginabezoekers zoals leeftijd, geslacht, locatie, educatie, eventuele aankoophistorie of bijvoorbeeld de tijden waarop mensen jouw pagina bezoeken. Verdiep je hier eens in en gebruik deze informatie in jouw voordeel. Zo voorkom je dat je in je volgende stappen - waarin je je op de doelgroep gaat richten -  met grof geschut schiet. 
 

Stap 3: Weet wat je wanneer communiceert  
 

Als je weet wie je doelgroep is en je je doelen duidelijk en concreet hebt geformuleerd, kun je na gaan denken over de inhoud. Je wil je volgers natuurlijk niet spammen met eindeloze berichten over jouw dienst of product. Je scoort namelijk beter met relevante content. Een goede leidraad is de ‘8-2 regel’: van de 10 posts die jij plaatst, zijn 8 posts informatief of entertainend en slechts 2 posts gericht op het promoten van jouw product of dienst. In die 2 posts kun je je kortingen of coupons kwijt en jubelen over jouw product. Natuurlijk word jij zelf heel blij van die 2 jubelposts, dat begrijpen wij ook wel. Maar die informatieve heb je niet voor niets. Ze laten jouw doelgroep zien wat de waarde van jouw product of dienst is. Bovendien geven ze jouw doelgroep de gelegenheid om over jouw product of dienst na te denken. Daarmee komen jouw 2 jubelposts beter tot hun recht. Belangrijk: het algoritme van Facebook is geen fan van jubelposts en kortingsacties. Facebook is namelijk op zoek naar relevante content. Inhoudelijke posts dus. Om die reden worden maken jouw 8 inhoudelijke posts meer kans om hoog in de feed geplaatst te worden. 

Die ‘8-2 posts’ plaats je vervolgens op tijden waarop jouw doelgroep actief is. Op ‘paginaoverzicht’ zie je wat jouw ideale momenten zijn om berichten te plaatsen. Gebruik die tijden in een inhaak-en contentkalender en zorg ervoor dat je jouw 8-2 berichten op de juiste dagen plaatst.


Stap 4: Zorg dat je gevonden wordt
 

Je wil natuurlijk graag dat iedereen jouw posts ziet. Dat jouw pagina leuk is om te bezoeken. Daarom maak je je pagina zo aantrekkelijk mogelijk. De header en jouw bedrijfsgegevens kun je zien als je visitekaartje. Regel een mooie headerfoto en hou je bedrijfsinformatie up-to-date. Om meer mensen naar jouw pagina te leiden, kun je aan cross-promotie doen. Daarbij nodig je mensen uit die jou op andere pagina’s of social mediakanalen volgen. Ook kun je jouw pagina in emailberichten en nieuwsbrieven onder de aandacht brengen. Heb je eenmaal volgers, zorg dan goed voor ze! Dit doe je door regelmatig relevante of interessante informatie te posten, dagelijks op je comments te reageren en je berichten op tijd te beantwoorden. 


Stap 5: Boost je inspanningen met Business Manager & Groups 
 

Ben je eenmaal goed op weg met je zakelijke Facebookpagina? Overweeg dan om uit te breiden met Facebook Business Manager en Facebook Groups. Met Business Manager beheer je makkelijk posts, werk je samen met anderen en kun je taken uit handen geven. Met Facebook Groups kun je een community van volgers bouwen waar informatie en ideeën rondom jouw product of dienst gedeeld kunnen worden.  Met een community creëer je een trouwe fan-base die jou zal helpen je product of dienst verder te promoten.


Stap 6: Help je posts een eindje op weg met Ads & Pixel
 

Natuurlijk hoop je dat de juiste ogen jouw posts lezen. Maar het Facebook algoritme laat meestal eerst posts van vrienden en familie zien. Daarmee worden jouw zakelijke posts soms ondergesneeuwd. Met Facebook Ads duw je je posts in de richting van je doelgroep. Maak van een post een advertentie – of maak gewoon een mooie advertentie -  en richt die aan een specifieke doelgroep. Je kunt zelfs gebruik maken van Facebook Pixel, ook als je nog niet adverteert. Met dit stukje code meet je precies wie er op Facebook op jouw advertentie heeft geklikt (en daadwerkelijk iets heeft gekocht of aangevraagd), wie er vanaf daar naar jouw website is gekomen, tot wie je je advertenties nu of in de toekomst richt en hoe je mensen bereikt die ooit jouw website al eens bezocht hebben.
 
Met deze 6 stappen haal je het maximale uit jouw zakelijke Facebookpagina. Zie jij dat helemaal zitten maar heb je geen tijd om hieraan te werken? Of denk je dat je ondanks bovenstaande tips Facebook effectiever inzet met hulp van buitenaf? Wil je misschien zelfs helemaal geen omkijken meer naar je social media hebben Laat het ons dan weten! Wij helpen je graag met het opzetten van een sterke facebook strategie, gerichte Facebook advertenties of een hechte facebook-community!