Overslaan en naar de inhoud gaan
Google Ads stopt met expanded text ads
14 Mar, 2022

Google Ads stopt met expanded text ads

Adverteer je al enige tijd via Google Ads? Dan kan het zijn dat je de komende tijd werk aan de winkel hebt. Google Ads stopt met expanded text ads. Responsieve zoekadvertenties zullen straks het enige zoekadvertentietype zijn dat je nog kunt aanmaken of wijzigen in standaard zoekcampagnes. Op 30 juni 2022 gaat deze wijziging in. Je hebt dus nog wel even om je advertenties aan te passen maar we raden aan om hier nu al mee te beginnen.


Wil je zichtbaar blijven in Google Ads? Bereid je voor


Om zichtbaar te blijven raden we je aan om per advertentiegroep minimaal 1 responsieve zoekadvertentie op te stellen. Bij voorkeur maak je er gelijk 3. Dat is ook het maximale aantal responsieve zoekadvertenties dat je per advertentiegroep kunt aanmaken. Doe dit dus voor 30 juni aanstaande zodat je grip houdt op je advertenties. 


Dit kan het je opleveren


De meeste adverteerders die in het afgelopen jaar al zijn overgestapt van expanded text ads naar responsieve zoekadvertenties, zien gemiddeld een stijging van 7% als het gaat om conversies en tegen een zelfde cost per conversie. Je kunt hier dus direct winst pakken met hetzelfde budget. 


Zo maak je sterke responsieve zoekadvertenties


Allereerst raden we je aan om eens goed te kijken naar je best presterende expanded  text advertenties. Welke kopjes doen het goed en welke advertentiesterkte (ad strenght) hebben ze. Neem de titels en omschrijvingen van deze advertenties zoveel mogelijk over in je responsieve zoekadvertenties. Bij deze laatste heb je overigens veel meer ruimte voor titels en omschrijvingen. Vul je responsieve zoekadvertenties dan ook helemaal aan totdat alle velden gevuld zijn.


Stel je advertenties zo op dat ze een "excellente ad strenght" hebben


Wanneer je een responsieve zoekadvertentie opstelt, hangt Google Ads daar een waarde aan. Deze loopt van "poor" of  "slecht" naar "excellent". Bij voorkeur richt je je advertenties zo in dat deze door Google als excellent worden gezien. Volgens Google ontvang je in dat geval 9% meer kliks en conversies voor hetzelfde bedrag. Google toont namelijk liever advertenties die helemaal correct zijn opgemaakt.


Worden mijn expanded text ads na 30 juni nog getoond?


Ja je advertenties blijven waarschijnlijk nog even zichtbaar. Je kan ze alleen niet meer aanpassen waardoor ze snel zullen verouderen en waardoor de kwaliteit van je advertenties snel zal afnemen. Bovendien gokken we dat Google Ads responsieve zoekadvertenties altijd voorrang geven boven de expanded text ads. Daardoor zullen concurrenten die met dezelfde zoekwoorden adverteren en al wel responsieve zoekadvertenties gebruiken, waarschijnlijk vaker, hoger en beter worden getoond.


Hulp nodig?


Waarschijnlijk heb je niet iedere dag tijd om in je Google ads te duiken, en deze wijziging heeft best wel wat voeten in de aarde. Heb je hulp nodig? Laat het ons weten. We helpen je graag bij het optimaal omzetten van je expanded text ads naar responsieve zoekadvertenties. En wil je alles uit jouw Google Ads budget halen? Kijk dan eens naar onze Google Ads Beheer mogelijkheden.