Skip to main content
Google Analytics 4

Google Universal Analytics wordt Google Analytics 4.....en nu?

Maak je gebruik van Google Analytics om de bezoekers op jouw website te volgen. En heb je na 14 oktober 2020 niets veranderd aan je website of de instellingen van Google Analytics? Dan is de kans groot dat je nog gebruik maakt van het zogenaamde Google Universal Analytics. Je trackingcode begint dan met UA-XXXXXXXXXXX.  Is dat het geval? Dan wordt het langzaam tijd om over te stappen naar de nieuwste versie van Google Analytics namelijk Google Analytics 4. Deze versie is al enige tijd beschikbaar maar is nog lang niet door iedereen ingesteld. Dat was ook nog niet echt nodig want de oude Google Analytics werkt nog prima. Maar dat gaat het komend jaar veranderen.

Wat verandert er aan Google Analytics?

De huidige Google Universal Analytics blijft tot 1 juli 2023 gewoon werken en gegevens verzamelen. Na 1 juli 2023 heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot de analytics van voor deze datum. Terugkijken is dan dus ook geen probleem. Toch raad Google je aan om deze gegevens te exporteren. Er bestaat dus een kans dat deze gegevens op een bepaald moment niet meer via Google Analytics inzichtelijk zijn. En dat moment gaat zo goed als zeker komen maar is door Google nog niet vastgesteld.

Wat moet je doen om Google Analytics 4 te gebruiken?

We raden je aan om de komende maanden over te stappen naar Google Analytics 4. We snappen dat dit misschien niet je hoogste prio heeft en dat 1 juli 2023 nog ver weg lijkt. Maar andersom wil je nu alvast data op kunnen bouwen op het nieuwe Analytics platform. We raden je dan ook aan om hier nu alvast mee in de weer te gaan. Dan heb je over een jaar genoeg data opgebouwd om op door te borduren zodra Google Universal Analytics niet meer beschikbaar is.

Heb je Google Ads aan Google Analytics gekoppeld?

Dan raad Google aan om zo snel mogelijk de Google Ads koppeling van je huidige Google Universal Analytics te wijzigen naar je Google Analytics 4 property. Daarna kan je Google Analytics 4-conversies importeren (voor bieden) en/of Google Analytics 4-doelgroepen toevoegen aan een campagne of advertentiegroep (voor remarketing).

¿Qué?

Maak je gebruik  van Google Analytics en Google Ads maar had je het idee dat je hierboven Spaans aan het lezen was? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend advies. We helpen je graag om je Google Universal Analytics om te zetten naar Google Analytics 4. Mail, Whatsapp of bel ons vandaag nog even.