Overslaan en naar de inhoud gaan
Marketing trend
28 Feb, 2022

Marketing trend #4

Is het gras van de buurman groener dan dat van jou? En vraag je je af hoe hij zijn rekeningen betaalt met zijn website? De kans is groot dat marketing automation zijn succesfactor is. En dat hij daarmee veel klanten aantrekt. Marketing automation is namelijk dé trend van 2021. Dus lees vooral verder, daar wordt jouw gras ook groener van!


Wat is marketing automation?


In het kort: marketing automation is méér dan een mooie naam voor het automatisch versturen van mail. Het is méér dan een middel waarmee marketing zichzelf wel regelt. Het is de tactiek van het stroomlijnen, automatiseren en meten van online activiteiten van (toekomstige)klanten. En daarbij hoort verder alles wat je daarbij bedenken kan: het automatiseren van je mailing, maar dus ook bijvoorbeeld het warmhouden van je leads, het segmenteren van klantgedrag en het creëren van een relevante en toegespitste klantbeleving. Zijn klanten eenmaal ‘binnen’, dan wordt marketing automation ingezet om van deze klanten tróuwe klanten te maken. En klanten zijn geld. Hogere verkoopcijfers. Juist, dáár doet de buurman het dus van!  


Wat kun je met marketing automation?


In onze vorige blogs schreven we over de marketing funnel. Zoals je hierboven al hebt kunnen concluderen, kun je marketing automation dus inzetten in je hele funnel. Ofwel; in het hele proces waarmee je klanten naar je toe trechtert, inclusief het salesproces. Hoe? Door bijvoorbeeld je klanten te leren kennen. Hen te segmenteren op gedrag. Hun (klik)gedrag te analyseren. Daarvoor voeg je bijvoorbeeld een tracking software code op je website of in je mail toe. Gedragen zij zich anders dan jij voorspeld had? Dan kun je daar je content op aanpassen. Of je pakt het groter aan en neemt je hele klantenreis op de schop. Het gaat erom dat je je met marketing automation kunt toespitsen op de behoeften van jouw (toekomstige) klanten. Dat je precies kunt inspelen op wat zij willen, en dat vervolgens aan kunt bieden.


Beginnen met marketing automation


We begrijpen dat je liever gisteren dan vandaag begint met marketing automation. Dat je je afvraagt hoe óók jij daar iets mee kunt. Maar voordat je begint, vertellen we je eerst even dit:


Voor elke wens en elk type bedrijf is er een geschikt marketing automation software pakket te vinden. De functionaliteiten verschillen per pakket, de prijzen dus ook. Als je het internet afspeurt kom je voldoende mogelijkheden tegen. Kun je nu een softwarepakket als Marketo kopen en rustig je marketing funnels laten analyseren? Mwah. Je bent vooral veel tijd kwijt. En het is de vraag of je je opgedane kennis ook écht om kunt zetten in een succesvolle marketingfuik. Iets minder geld ertegen aan gooien en kiezen voor ActiveCampaign? Kan. Maar dan nog; zou je niet gewoon je hulptroepen inroepen? Wij helpen je namelijk graag. En we hebben bovendien onze expertise en ervaring die we voor je laten spreken. Kennis van strategie, de analyse en integratie van jouw processen en bovendien de toewijding die marketing automation van een marketeer vraagt.


Wil jij binnenkort ook die buurman met dat groene gras zijn? Neem dan contact met ons op. We zijn slechts één klik van je vandaan!