Overslaan en naar de inhoud gaan
Influencer als onderdeel van je marketingstrategie

Influencer als onderdeel van je marketingstrategie

De rol van de Influencer wordt steeds groter

Een beetje marketingstrategie kan niet meer zonder influencers lijkt het wel. Een influencer is veelal een millenials die via zijn of haar eigen social media kanaal of kanalen, grote aantallen volgers bereikt. Waar vroeger tv en radio reclames populair waren bij marketeers, zie je de afgelopen jaren een verschuiving naar de influencer. Zij bereiken vaak evenveel zo niet meer mensen. 

Influencers zijn vaak een autoriteit op een bepaald gebied. Volgers van deze influencers behoren dan ook vaak tot een specifieke doelgroep hetgeen weer handig is voor marketeers.

Binnen de vlogs die een influencer maakt is het eenvoudig om reclame op te nemen voor een product of dienst. Bijkomend voordeel voor marketeers is dat volgers de influencers ook als autoriteit zien. Wanneer een influencer een product of dienst aanprijst, voelt dat voor volgers vaak vertrouwd. Alsof een familielid of vriend je aanbeveelt iets te kopen. 

Effect influencer op consumenten kan best groot zijn

Het effect dat influencers op consumenten hebben, kan best groot zijn. Uit een onderzoek onder Nederlandse youtube gebruikers kwam naar voren dat 30 procent van de respondenten een product of dienst kent naar aanleiding van een video van een influencer. Maar liefst 17 procent kocht ook daadwerkelijk het product.

Jongere generaties halen hun informatie voornamelijk via social media en laten radio en tv steeds meer links liggen. Het aantal influencers neemt in rap tempo toe en wij verwachten dat dit ook de komende jaren nog gebeurt.

Influencer als onderdeel van je marketing strategie

Nu zou je kunnen denken dat consumenten langzaam genoeg krijgen van de reclame die influencers maken via hun kanaal maar niets is minder waar. Ook influencers worden steeds kieskeuriger als het gaat om bedrijven waarvoor ze reclame willen maken. Waar steeds meer bedrijven de inzet van een influencer toevoegen aan hun marketingstrategie, zie je aan de andere kant dat de influencer zelf steeds vaker kiest voor producten waar hij of zij ook daadwerkelijk achter staat en andere producten afwijst. Het feit dat zij deze keuze hebben, geeft aan dat er nog ruimte voor groei is.

Ga je binnenkort de markt op met een nieuw product of dienst? Of wil je jouw campagne een extra boost geven, dan zou de inzet van een influencer je daar wel eens heel goed bij kunnen helpen.

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • U kunt afbeeldingen uitlijnen (data-align="center"), maar ook video's, blockquotes, enzovoort.
  • U kunt bijschriften aan afbeeldingen toevoegen (data-caption="Tekst"), maar ook aan video's, blockquotes, enzovoort.