Overslaan en naar de inhoud gaan
Nep reviews verboden - marketing
27 May, 2022

Nep reviews zijn vanaf 28 mei verboden!

De kwaliteit van je bedrijf wordt voornamelijk bepaald door de reputatie die je bij je bestaande klanten hebt. Zij zullen je producten en diensten ophemelen of juist volledig onderuit halen op internet. Nagenoeg iedere branche heeft daarom een eigen recensie of beoordelingswebsite. Denk aan thuiswinkel waarborg voor webwinkeliers, Zorgkaart Nederland voor zorgorganisaties en medici of gewoon aan reviews die worden gegeven op Google voor bedrijven. En natuurlijk gebeurt het dan weleens dat bedrijven aan vrienden en familie vragen om een leuke, mooie en lovende recensie achter te laten op één van deze platformen om het gemiddelde cijfer iets omhoog te halen. Maar ook het aankopen van likes, views en nep reviews op social mediaplatformen of een website, behoorden tot de mogelijkheid om je eigen online reputatie wat op te poetsen. Tot vandaag was dat niet netjes maar wel legaal.


Verbod op nep reviews, views, likes en volgers van kracht


Het laten plaatsen van nep recensies, aanbevelingen en beoordelingen en het inkopen van likes en volgers is vanaf 28 mei 2022 verboden. En dat is niet alles, als bedrijf dien je ook maatregelen te treffen die ervoor zorgen dat jouw beoordelingen eerlijk zijn. Alleen aan zeer tevreden klanten vragen om een goede recensie te schrijven is dus niet meer toegestaan wanneer je ontevreden klanten niet dezelfde mogelijkheid biedt. Zo moet je vanaf 28 mei kunnen aantonen dat de recensies op je website eerlijk zijn verkregen en hoe je dat hebt gedaan. Ook dien je aan te geven of je in het verleden likes, bezoekers en reviews hebt gekocht..


Aantonen dat je rapportcijfers eerlijk zijn


De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat één en ander handhaven en eist onder andere dat wanneer bedrijven online aan consumenten een gepersonaliseerd aanbod doen, ze voordat ze het aanbod tonen,  de consument eerst laten weten hoe dat aanbod tot stand kwam. Werd het aanbod bijvoorbeeld samengesteld op de persoonlijke kenmerken van de consument? En hoe kwam het betreffende bedrijf aan deze informatie. 


Grootschalig tickets inkopen....ook verboden vanaf nu


De nieuwe maatregelen zorgen nu al voor opluchting bij festival en concertgangers. Vanaf nu is het voor bedrijven en particulieren om via zogenaamde bots automatisch grote partijen toegangtickets te kopen om die vervolgens voor veel geld weer door te verkopen.


Werk aan de winkel? Of is jouw reputatie betrouwbaar?


Wanneer je naar de statistieken kijkt, wordt al snel duidelijk dat ruim 2/3 van alle bedrijven recensies heeft ontvangen die op z'n minst dubieus zijn te noemen. Heb je zulke recensies of testimonials op je website staan? Recensies en testimonials die je wat hebt aangedikt of die zijn geschreven door "niet echt bestaande" klanten? Dan is het misschien beter om deze te verwijderen en te kijken op welke manier je jouw dienstverlening aan je klanten echt kunt verbeteren. En natuurlijk zijn er genoeg andere en eerlijke manieren om de reputatie van je bedrijf online te monitoren en te verbeteren op een eerlijke manier.


Vanaf nu zal de ACM in ieder geval gaan controleren of bedrijven zich aan de nieuwe regels houden of dat zij de boel bedonderen.