Nieuwsberichten


Website en social media checklist

Website en social media checklist



On 6th Sep 2019

Wil jij alles uit je website en je social media accounts halen? En ben je op zoek naar een checklist waarmee je dat kunt doen? Dan helpt deze website en social media checklist je met een aantal handige tips die ervoor zorgen dat je alles uit je website en je social media accounts haalt.

Social media checklist

Website en social media checklist

  • Schrijf blogs op je website (en update deze meer dan 1 keer per maand) – Schrijf regelmatig berichten over je bedrijf en je producten. Berichten waar je volgers ook daadwerkelijk iets aan hebben en waar ze op kunnen reageren. Deel deze berichten vervolgens op je social media accounts en plaats daar een link naar het bericht. Precies zoals we hier hebben gedaan.
  • Reageer op reactie op je blog -  Een doel van het schrijven van blogs kan zijn dat je in contact wilt komen en blijven met jouw community. Zodra iemand reageert op je blog raden we je aan zo snel mogelijk te reageren. Zo toon je betrokkenheid en laat je zien dat je jouw community serieus neemt.
  • Plaats je social media buttons boven en onderaan je pagina's – Sommige bloglezers delen je blog al zodra ze op je pagina komen maar de meeste zullen eerst je hele blog lezen en dus naar beneden scrollen. Plaats onderaan je pagina dus ook altijd nog je "Deel" buttons
  • Wissel je blogs af met zakelijk en persoonlijk nieuws – Een blog waarin je alleen maar zakelijke stukken schrijft, wordt vaak snel als saai ervaren. Schrijf af en toe eens een verrassend en afwijkend bericht. Over iets wat je hebt meegemaakt of over andere gebeurtenissen in de wereld.
  • Moedig je publiek aan jouw bericht te delen - verwacht niet dat heel veel mensen automatisch je blogs gaan delen met hun social media netwerk. Ook al zijn zij hier vaak wel toe bereid. De meeste mensen hebben een zetje nodig. Vraag dus gerust aan je publiek of ze je blog willen delen.
  • Gebruik Google analtics of Twitter trends om je onderwerpen te bepalen – Blogs zijn vaak het succesvolst wanneer zij inspelen op de actualiteit. Schrijf je een blog over een hot topic, dan is de kans groot dat meer mensen het bericht gaan lezen en delen.
  • Leer "viral content" herkennen – Wanneer je regelmatig blogt, krijg je steeds meer inzicht in welke berichten en welke type berichten het best aanslaan bij je publiek. Gebruik deze inzichten om je blogs viraal te laten gaan.

 

Facebook checklist

  • Biedt unieke en gratis  aanbiedingen op je Facebookpagina's aan – Iedereen houdt van unieke content. Filmpjes of verhalen die je voor het eerst ziet of leest hebben de meeste inpakt en kadootjes krijgen is altijd leuk hoe klein ze soms ook zijn. Bied je publiek daarom zo veel mogelijk unieke content en deel kadootjes uit. Bijvoorbeeld gratis lidmaatschappen op je website.
  • Pas alle mogelijke grafische opties van je facebookpagina aan – Zorg ervoor dat je Facebookpagina jouw huisstijl zoveel mogelijk overneemt. Pas je profielfoto en headerfoto aan en vul alle mogelijke opties bij je bedrijfsgegevens in. Zo creëer je eenheid in je uitingen en herkenbaarheid bij je community.
  • Gebruik "feature events" om je bedrijfsuccessen te delen – Gebruik pagina wijde "feature events" om het verhaal en de successen van je bedrijf te delen met je community.
  • Moedig je volgers en fans aan om regelmatig naar je pagina te komen – Sinds begin dit jaar is het niet meer vanzelfsprekend dat je posts op Facebook worden getoond op de time lines van al je volgers. Wanneer volgers geen interesse meer tonen in je berichten, zullen je berichten ook steeds minder worden getoond op hun timeline. Plaats dus aantrekkelijke en op je doelgroep afgestemde content. O ja........video's en afbeeldingen daar is Facebook gek op. Zo af en toe een video plaatsen is een prima manier om je doelgroep te blijven bereiken.
  • Reageer snel op reacties –  Iedere keer wanneer iemand reageert op een post, is het verstandig om daar zelf ook weer op te reageren. Dat kan een bedankje zijn of gewoon een like op de reactie. Zo laat je zien dat je jouw volgers en fans serieus neemt.
  • Vraag je community om reacties en meningen – Social media is de plek om conversaties te voeren. Maak daar gebruik van en vraag je fans, volgers en doelgroep wat zij van bepaalde zaken vinden. Zo creëer je commitment bij je doelgroep en voelen zij zich serieus genomen.
  • Snel nieuwe volgers krijgen? Adverteer dan eens op Facebook – Wil je snel volgers op jouw facebookpagina hebben? Dat gaat meestal niet vanzelf. Door je pagina te promoten, kan je vaak voor een paar tientjes letterlijk honderden nieuwe volgers krijgen. Zorg dan wel dat je de advertentie goed target zodat deze volgers ook blijven volgen. Een mooi voorbeeld is de facebookpagina van www.eenvakantiehuisjekopen.nl. Op hun Facebook pagina  https://www.facebook.com/pg/Een-vakantiehuisje-kopen genereerden we binnen 2 weken ruim 400 actieve volgers voor nog geen € 30,- . Op de juiste manier je budget inzetten kan dus lonen (Hulp nodig? neem gerust contact op)
  • Monitor je Facebook Insights – De statistieken die Facebook levert bieden enorm veel informatie over je doelgroep en het gebruik van je Facebook pagina. Deze informatie kan je ook handig inzetten om je website te optimaliseren voor je doelgroep(en)
  • Reageer slim en professioneel op negatieve en positieve feedback – Het bedrijf dat een 100% klanttevredenheidscijfer heeft moet nog worden opgericht. Een negatieve reactie kan je daarom zo nu en dan verwachten. Ga echter NOOIT online in discussie met ontevreden of boze klanten of volgers. Reageer altijd op een manier waarop je laat zien dat je de klacht serieus neemt en probeer de discussie vanuit je timeline te verplaatsen naar een DM verder te voeren. "Wij vinden het jammer om te horen dat u een slechte ervaring met ons hebt gehad....... graag nemen we vie een DM contact met u op om tot een oplossing te komen....
  • Bepaal of meer likes ook meer omzet betekenen voor je bedrijf – Veel likes, berichten en reacties lijkt mooi en leuk. Maar voegt het ook daadwerkelijk iets toe aan je bedrijfsvoering en je omzet. Weeg altijd goed of de hoeveelheid tijd die je in Facebook (of andere social media) je resultaat verbetert.

 

Twitter checklist

  • Zorg dat je Twitternaam blijft hangen – Kies een gebruikersnaam die mensen makkelijk herinneren. Je bedrijfsnaam is natuurlijk het handigst maar wanneer je bedrijf Bakker en Zonen heet, is de kans groot dat jouw naam al weg is. Kies dan bijvoorbeeld een naam die past bij de diensten of producten die je levert.
  • Gebruik een profielfoto in plaats van een logo  –  Persoonlijke profielen op Twitter genereren veel makkelijker volgers dan bedrijven. Mensen linken liever met mensen dan met bedrijven is onze simpele uitleg. Een profielfoto is veel persoonlijker dan een bedrijfslogo. Bovendien zijn profielfoto's vaak klein en geven ze logo's maar deels weer.
  • Personaliseer je account zoveel mogelijk – Afgelopen maand heeft Twitter de gebruikers interface aanzienlijk veranderd en vereenvoudigd. Toch is het nog steeds mogelijk om het uiterlijk van je pagina aan te passen aan je huisstijl..
  • Verander regelmatig je biografie – Volgers gaan je volgen mede door de tekst in je biografie. Door deze regelmatig te wijzigen, leer je welke bio het beste werkt en waarmee jij de meeste volgers binnenhaalt.
  • Plaats controversiële berichten – Donald Trump doet het al jaren, controversiële berichten die als een lopend vuurtje het net overgaan. Niet zozeer vanwege de inhoud, maar meer vanwege de manier van communiceren. Hou het wel netjes natuurlijk.
  • Bekijk de trends voor jouw vakgebied – Nieuw dit jaar is ook de tool om  naast regionale trends ook trends uit bepaalde interesse te volgen via de Tailored Trends tool. Daarmee krijg je inzicht in wat er speelt en kan je daar je berichten op afstemmen.
  • Maak het persoonlijk – Twitteraars houden meer van persoonlijk contact dan op welk ander sociaal netwerk dan ook. Spreek dus zoveel mogelijk vanuit jezelf en vanuit jouw mening.
  • Volg de volgers van experts in jouw branche – Wie zijn de experts in jouw branche op Twitter? Zoek ze op en ga hun volgers volgen. De kans is groot dat ze je terug volgen waardoor je bereik en je autoriteit op Twitter wordt vergroot.
  • Gebruik tools om je content te posten – Je hebt natuurlijk niet net als Donald Trump de hele dag de tijd om te twitteren. Met tools als Coosto en Tweetdeck kan je Tweets van tevoren typen en op een door jou zelf bepaald tijdstip posten. Zo blijf je zichtbaar zonder dat je de hele dag met je duimen op je scherm hoeft te drukken. 
  • Gebruik hashtags die actueel zijn - Het gebruik van hashtags kan interessant zijn. Maar alleen wanneer andere Twitteraars een bepaalde hashtag volgen om op de hoogte te blijven. Knal je tweets dus niet vol met nutteloze hashtags maar zoek de onderwerpen die voor jouw branche actueel zijn.

 

Linkedin checklist

  • Gebruik de juiste keywords in je profiel – SEO werkt namelijk ook voor je publieke LinkedIn profiel. Zeker wanneer mensen op zoek zijn naar experts in bepaalde branches, is het handig om op deze manier goed gevonden te worden. Gebruik met name keywords die aangeven waarmee jij je onderscheidt of waarmee jouw bedrijf het verschil maakt.
  • Zet je profiel zoveel mogelijk open – Door je profiel openbaar te maken, wordt je sneller gevonden in de zoekmachines. Heb je niks te verbergen, en wil je graag gevonden worden door potentiële klanten? Dan is het aan te raden je profiel zo in te stellen dat al je specialiteiten en ervaringen worden toegevoegd aan je openbare profiel.
  • Verrijk je biografie met praktijkstudies en andere relevante informatie – Des te meer informatie je geeft in je bio, des te eerder je opvalt bij jouw doelgroepen. 
  • Wordt lid van LinkedIn groepen die betrekking hebben op jouw brache –Door lid te worden van groepen uit jouw branche, blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen en kom je in contact met branchegenoten. Door zelf artikelen te posten, presenteer je jezelf als expert in de branche.
  • Geen groep gevonden? Start er zelf een – Maak zelf je groep aan en nodig professionals uit om lid te worden van jouw groep. Activeer ze en laat ze content delen door ze er actief naar te vragen.
  • Plaats je blogs op je LinkedIn timeline of bedrijfspagina – Er zijn vele plugins te vinden op het net die je blogs automatisch doorposten op je LinkedIn pagina. Zo hoef je geen extra handelingen uit te voeren om veel mensen te bereiken.
  • Deel postitieve persberichten – Wanneer je bedrijf positief in het nieuws komt, is het altijd een goed idee om het nieuwsbericht te delen op je timeline of bedrijfspagina.
  • Vergroot je netwerk met gedeelde connecties – Browse zo nu en dan eens door de connecties van je connecties en link met de personen waarmee je nog niet gelinkt bent. Op die manier vergroot je jouw netwerk op LinkedIN en kom je in contact met vakgenoten en geïnteresseerden.
  • Introduceer je connecties eens met andere connecties – Deel je connecties met elkaar. Breng op die manier mensen samen die op die manier elkaar of elkaars business kunnen versterken. Gewoon omdat dat aardig is.

Deze website en social media checklist is natuurlijk nog lang niet compleet. Er zijn honderden manier om jezelf of jouw bedrijf optimaal zichtbaar te maken op internet. Vaak zijn dat unieke combinaties van mogelijkheden. Bij Bureau Bishop kijken graag samen met u naar de doelen en wensen en vertalen die voor u naar de meest optimale online mix van mogelijkheden. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

 

Wil je anderen helpen? Deel dan deze website en social media checklist met je connecties ;-)