Voice search optimalisatie

De techniek om met je stem zoekopdrachten te plaatsen verbetert in hoog tempo. Bovendien worden voice search ofwel gesproken zoekopdrachten steeds vaker toegepast. 

Social media adverteren, reputatiemanagement webcare en conversatiemanagement

 

Voice search, wat is het?

Met de komst van Siri in 2011 veranderde de manier waarop we dagelijks zoekopdrachten plaatsen op internet. Wist je dat inmiddels 33% van alle Nederlanders dagelijks gebruik maakt van een gesproken zoekopdracht ofwel voice search?

De techniek om met je stem zoekopdrachten te plaatsen verbetert in hoog tempo. Bovendien worden voice searches of gesproken zoekopdrachten steeds vaker toegepast. 

Mensen gebruiken gesproken zoekopdrachten niet alleen op hun telefoon. Wereldwijd zijn inmiddels 420 miljoen voice assistenten verkocht. Denk daarbij bijvoorbeeld aan slimme speakers.

Voice search optimalisatie, alleen de nummer 1 positie telt

Een getypte zoekopdracht in Google geeft zo'n 10 resultaten weer per pagina. Tot nu toe werd je als bedrijf dus nog redelijk gevonden zolang je maar op de eerste pagina werd getoond. Met Voice Search wordt vaak alleen de eerste positie gemeld of benoemd door de voice assistent.

Voordelen voor marketeers

Optimaliseren voor voice search en gesproken zoekopdrachten

Veel mensen gebruiken gesproken zoekopdrachten om snel antwoord te krijgen op hun vraag terwijl ze bezig zijn met iets anders. Bijvoorbeeld mensen die in de auto zitten en hun voice assistent vragen welke benzinepomp de beste dagprijs heeft. Of welke winkel in de buurt de leukste aanbieding. Voor marketeers betekent dit dat zij hun content wellicht anders moeten gaan inrichten zodat deze beter aansluit op de gesproken zoekopdrachten van potentiële klanten.

Het aanpassen van content werkt nu nog op de korte termijn. Voor de lange termijn zal je als marketeer een unieke strategie moeten hanteren om ook op de lange termijn goed gevonden te worden bij gesproken zoekopdrachten.

Hieronder staan zes tips die je daarbij kunnen helpen:

  1. Zoekwoordenonderzoek voor Voice search
  2. Gestructureerde data optimalisatie
  3. Maak Google Actions of Alexa Skills aan
  4. Mobiel vriendelijk = Voice vriendelijk
  5. Blijf doorontwikkelen en wees klaar voor nieuwe technieken
  6. Website structuur en content management


1) Zoekwoordenonderzoek voor Voice Search

De manier waarop mensen typen en spreken is niet hetzelfde. Gesproken zoekopdrachten bestaan veelal uit volledige zinnen waar getypte zoekopdrachten vaak uit een aantal zoektermen bestaan.

Mensen die in een zoekmachine zoeken naar een nieuwe elektrische fiets zullen als zoekterm veelal "elektrische fiets" intoetsen. Bij een gesproken zoekopdracht zullen zij echter veel explicieter zijn en hun voice assistent vragen: "Wat is de beste elekrische fiets" of "waar kan ik het goedkoopst een elektrische fiets kopen".

Het wordt dus belangrijk dat je gaat nadenken over welke vragen jouw potentiële klanten gaan stellen. Daar stem je vervolgens je content op af. Een handige tool om deze vragen en zoekwoorden te selecteren vind je hier:

Start de voice search zoekwoordentool hier

2) Gestructureerde data optimalisatie

Anders dan bij normale zoekresultaten waar je ook met een positie 2 t/m 5 nog wel redelijk wat verkeer naar je website kunt trekken, geeft voice search over het algemeen maar 1 resultaat. De relevantie van je content voor Google is dus nog meer van belang dan voorheen.

Naast de Sitemap die je waarschijnlijk wel zult hebben, kan je het beste ook gebruik maken van zogenaamde "structured data markup". Hiermee creëer je metadata of achtergrondinformatie die Google vertelt waar je content over gaat. Zonder dat dit effect heeft op hoe je pagina's er uit zien.

Alhoewel gestructureerde metadata niet direct invloed heeft op je ranking in zoekmachines, helpt het wel om je bij gesproken zoekopdrachten veel beter naar voren te laten komen.

Wanneer je de gestructureerde metadata hebt toegevoegd aan je content, kan je hier de Google testingtool gebruiken om te kijken of deze werken. Daarna kan je jouw sitemap opnieuw aanbieden bij Google.

3)  Maak Google Actions of Alex Skills aan

Google Actions en Alexa skills maken het voor gebruikers mogelijk om een volledige conversatie te voeren met een App. Daardoor wordt de respons op een gespoken zoekopdracht nog relevanter.

Deze acties en skills kan je hier zelf aanmaken. Claim zoveel mogelijk relevante acties voordat je concurrenten dat doen.

4) Mobiel vriendelijke = Voice search vriendelijk

De afgelopen jaren zijn zoekmachines dusdanig geëvolueerd dat je zoekmachine marketing activiteiten uit moeten gaan van een "mobile first" omgeving. Richting de toekomst verwachten wij dat dit verder zal ontwikkelen naar een voice vriendelijke omgeving.

De strategie voor de benadering van deze twee omgevingen is nagenoeg hetzelfde. Denk bijvoorbeeld aan de laadsnelheid van je website. Wanneer je deze hebt geoptimaliseerd, zal je content op een mobiel apparaat sneller worden gevonden dan content van langzamere pagina's. Hetzelfde geldt voor zoekresultaten die voortkomen uit voice search.

Voice search zal ook vaker effect hebben op lokale zoekresultaten. Rijdt iemand met zijn auto in Amsterdam en vraagt hij of zij welk bezinestation de goedkoopste diesel levert, zal de voice assistent eerst in de buurt van de gebruiker kijken en lokale resultaten doorgeven. Het optimaliseren van je content voor de lokale markt wordt dus weer belangrijker.

5) Blijf doorontwikkelen en wees klaar voor nieuwe technieken

Nu al zijn er veel stappen die je kunt zetten om voice search op te nemen in je zoekmachine marketing strategie. De ontwikkeling is nog in volle gang en de revolutie begint pas net. Er valt voor early adapters nu dus al veel te winnen voor de nabije toekomst.

Dagelijks worden door de grote techgiganten zoals Google, Microsoft, Amazon, Samsung en Apple nieuwe mogelijkheden ontwikkeld om voice search verder te laten groeien.

Als marketeer kan je deze ontwikkelingen het best op de voet volgen om er voor te zorgen dat je voorop blijft lopen. Google Search console zal binnen niet al te lange tijd worden uitgebreid met de optie om voice search resultaten en query's te bekijken. Daarmee krijg je straks insights die er voor zorgen dat je jouw voice search strategie verder kunt ontwikkelen.

6) Website structuur en content management voor gesproken zoekopdrachten

Wanneer je aan de slag gaat met de content strategie voor gesproken zoekopdrachten dan wil je de potentiële vragen kunnen structureren naar de verschillende fases in de customer journey. Op die manier vergroot je de kans dat jouw producten en of diensten als antwoord worden gegeven bij vragen uit iedere stap van die customer journey. 

Stel je verkoopt elektrische fietsen. Dan zou je per stap in de customer journey de volgende vragen in je content kunnen verwerken:

  • Awereness: "Wat is de beste elektrische fiets?" of  "Welke soorten elektrische fietsen zijn er?"
  • Interesse: "Hoe lang gaat de batterij van een elektrische fiets mee?" of  "Hoe snel is de batterij van een elektrisch fiets opgeladen?
  • Evaluatie: "Welke merken elektrische fietsen zijn er?" of "welke elektrische fiets heeft een groter bereik, x of y?"
  • Verkoop: "Wat kost een elektrische fiets?"
  • Aftersales/klantenservice: "Waarom laad mijn batterij zo langzaam op?"
  • Loyaliteit: "Welke fietstassen zijn er beschikbaar voor mijn elektrische fiets?" 

De content waarmee je straks goed vindbaar bent voor zoekassistenten is onder te verdelen in drie types:

  1. Informatieve inhoud zoals FAQ, handleidingen en How to's
  2. Navigerende inhoud zoals adresgegevens, winkellokaties, persberichten en gegevens over de klantenservice
  3. Transactionele inhoud zoals videos, productinformatie en productspecificaties, vergelijkingen, waarderingen en rankings

Het is aan te raden om een "veelgestelde vragen" pagina op te nemen in de belangrijkste onderdelen van je website.

 

Meer weten over het implementeren van voice search in jouw zoekmachinestrategie? 

Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

U kunt ons natuurlijk ook bellen via onderstaande telefoonnummers. In het weekend kunt u ons bereiken via het formulier op deze pagina.

Maandag tot en met vrijdag zijn wij tussen 9.00 en 18.00 telefonisch bereikbaar op:


M:+31 - (0)6 55 89 03 16
T:  +31 - (0)70 386 42 01
 
Adres:
Oranjelaan 49
2281GB, Rijswijk