Overslaan en naar de inhoud gaan
Online marketingtrends 2021
28 Feb, 2022

Online marketingtrends 2021

2020 kunnen we inmiddels uitroepen tot het jaar van de digitale communicatie. In 2021 zullen we volgens de Online marketingtrends 2021, daar beslist op voortbouwen! Heb jij al een goede online strategie om klanten te bereiken of nieuwe klanten aan te trekken? In 2021 is een goed uitgedachte online strategie namelijk belangrijker dan ooit. Maar je hebt misschien al gemerkt dat een goed plan niet zomaar van de grond komt. Dat onderscheidende inhoud niet uit de lucht komt vallen. Hoe ga jij in 2021 je doelgroep bereiken? De online marketingtrends van 2021 geven je inzicht.


Vooruitblik op de online marketingtrends van 2021


Als marketeers hebben we een vooruitziende blik. Daarmee spotten we een aantal belangrijke trends voor 2021. Zo zal social media in 2021 een essentieel onderdeel zijn van je marketingstrategie  en neemt het gebruik van leadsoftware alleen maar toe. Daarnaast zien we sterke groei in de populariteit van video marketing. Heb je een fysieke winkel? Dan liggen er voor jou 2021 kansen op het gebied van e-commerce!


Social media belangrijker dan ooit


Heb jij social media al opgenomen in je marketingstrategie? Mooi! Social media is namelijk essentieel in 2021. Door het vele thuiszitten speelt onze wereld zich af op Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Dat maakt de kans groot jij jouw klanten op een van deze kanalen tegenkomt. Om die klanten te behouden, moet je "engagement" creëren. Anders gezegd: blijf "top of mind" bij jouw klanten. Dat doe je met een goede social mediastrategie. 


In het nieuwe jaar gebruik je daarom Facebook & Instagram shops. Met een simpele tag in je foto’s laat je jouw volgers makkelijk jouw producten kopen via Facebook of Instagram. Dit is echt next-level shopping! Door social media als customer service te gebruiken creëer je bovendien een direct communicatiekanaal met jouw klanten. Ook met self-aware marketing bereik je engagement. Bij deze vorm van marketing promoot jij jouw producten nét iets anders dan anders. Een onderscheidende factor in self-aware marketing is de satirische toon in je reclame, waarin je aan de haal gaat met het concept "reclame", andere merken, of zelfs je eigen merk grappig neerzet. Door op onderliggende gedachten van lezers of kijkers in te gaan, vorm je die emotionele band. Juist, engagement! 


Toename in gebruik leadsoftware


Vraag jij je af hoe je van bezoekers op je website klanten maakt? Gebruik dan leadsoftware! Met leadsoftware zie je precies hoe bezoekers op jouw website komen, welke bezoeker welke pagina bekijkt en hoe lang een bezoeker op een pagina is geweest. Met deze informatie speel je vervolgens in op de behoefte van webbezoekers en zet je ze aan tot het kopen van jouw product.

Deze software zal zich in 2021 verder ontwikkelen. Daardoor kun je je potentiële klanten nóg beter in kaart brengen. De software is niet gratis, maar betaalt zich dubbel en dwars terug als jouw websitebezoekers ook daadwerkelijk klanten worden.


Video marketing


Je hebt ze vast al voorbij zien komen; Tiktok filmpjes waarin producten worden aangeprezen. Deze filmpjes zijn een mooi voorbeeld van video marketing. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 60% van de consumenten over is gegaan tot een aankoop ná het zien van zo’n productfilmpje. Conclusie: video marketing is ontzettend belangrijk om klanten aan te trekken! 


In 2020 zagen we vooral een toename in het aantal livestreams en impressievideo’s van evenementen. Maar ook als je niet in de entertainment business zit is video marketing interessant. Denk bijvoorbeeld aan do-it-yourself (DIY) filmpjes, vlogs of explainer video’s. Het zijn allemaal voorbeelden waarmee je je potentiële klanten “vangt” voor jouw product. 


E-commerce 


Het is bijna niet voor te stellen, maar zelfs na de opkomst van alle nieuwe webwinkels in 2020 komt e-commerce in 2021 opnieuw in een stroomversnelling! We hebben gezien dat het aantal online bestellingen zowel in de business-to-business als in de business-to-consumer markt enorm gestegen is. En dat we gewend zijn geraakt aan het online shoppen. In 2021 zal dat niet veranderen. Tijd dus voor een webwinkel!


Een goede webwinkel heb je niet zomaar. Ook daarvoor heb je een strategie nodig. Wat is aantrekkelijk voor jouw klanten? Wat willen zij en hoe bereik je hen? En bovenal: welke functionaliteiten bied je jouw klanten aan in de webshop? Met een goede webshop trek je niet alleen klanten aan, maar behoud je hen ook.


Jouw kansen in 2021


Zie jij na het lezen van dit artikel waar jouw kansen in 2021 liggen? Ben je klaar voor jouw uitdagingen? We begrijpen dat al die nieuwe trends misschien niet allemaal even makkelijk zijn om te realiseren. Daarom denken we graag met je mee en helpen we je. Ben jij benieuwd hoe je social media in jouw marketingstrategie inpast? Hoe je je marketing met video’s naar een hoger plan tilt of hoe je aan de slag gaat met leadsoftware? Neem dan contact met ons op!