Overslaan en naar de inhoud gaan
Ook wie niet zoekt, zal vinden…

Ook wie niet zoekt, zal vinden…

Eerder schreven we al over het ontdekken van de waardepropositie en het formuleren van jouw online marketingstrategie. Nu je die strategie hebt, is het tijd voor de volgende stappen. Daarbij mag jouw naam van de digitale daken geschreeuwd worden. Naamsbekendheid en verkoop, dat is waar jij je op richt. Je hebt mooie teksten en advertenties gemaakt. Je wil graag vaak getoond worden in zoekmachines -  in dit geval Google - en weten hoe vaak jouw product wordt aangeklikt.

Je gaat aan de slag met zoekmachineoptimalisatie (SEO, SEA), Google Analytics en Adwords. Met SEO en SEA vergroot je immers de kans dat je online gevonden wordt. Met Analytics en Adwords zie je hoeveel mensen jouw product aanklikken. Die mensen zullen dan misschien zelfs overgaan op de aankoop van jouw product. Ook dat kun je meten. En meten is weten, dat gaat je verder helpen, nietwaar? Toch kan het zijn dat je nog informatie mist, dat je verwachtingen anders uitvallen. Wat zegt het eigenlijk als je hoog in Google wordt vermeld? Voorop gesteld dat je een goed product hebt, verkoop je dan automatisch meer? En als er niet op jouw advertentie geklikt wordt, betekent dit dan dat jouw inspanningen voor niets zijn geweest?    

Ook wie niet zoekt, zal vinden!

“Hoe kom ik bovenaan Google of hoog in Google for shops zodat mensen mijn product kopen?” Het is een vraag die we vaak horen. Uiteraard kunnen we antwoord geven op de vraag hoe je hoger in Google komt. Ook hebben we antwoord op de vraag hoe je meer producten online kunt verkopen. Maar er ontbreekt iets aan de volledige vraag. Producten en diensten vind je namelijk tegenwoordig overal. Je hoeft er vaak niet eens naar te Googelen. Die producten kom je bijvoorbeeld tegen op marketplaces. Zeker nu marketplaces steeds populairder worden, is Google niet meer de enige mogelijkheid om online gevonden te worden. Inmiddels staan de Facebook marketplace, Bol, Zalando, Marktplaats en Wehkamp in de top 30 van de top marketplaces van de wereld. Dat betekent dat de customer journey dus niet altijd in Google begint, maar ook kan starten in een marketplace. Natuurlijk is het goed om je op zoekmachines als Google te richten, maar er zijn dus nog meer mogelijkheden.

Wat betekent dit nu voor jou? Moet je je pijlen blijven richten op jouw positie in Google? Zeker wel! Maar je kunt daarnaast ook je je strategie uitbreiden met marketplaces. Zo’n strategie vraagt om specifieke marketplace-content. Denk dan aan nauwkeurige conversiegerichte productinformatie, heldere dynamische titels en geoptimaliseerde afbeeldingen van jouw product. Sla in de uitbreiding van je strategie video’s en podcasts niet over, ook hier liggen kansen!

Zero-clicks

Stel, je hebt jezelf hoog in de Google ranking geplaatst. Dan merk je dat er niet op jouw product wordt geklikt. Die zero-clicks klinken als een nachtmerrie voor iedereen die zich bezighoudt met online marketing. Toch is dat niet helemaal waar. Zero-clicks zijn hartstikke waardevol. Tenminste, als je ze goed kunt interpreteren.

Google werkt doorlopend aan het optimaliseren van de gebruikerservaring. Dat betekent dat Google ernaar streeft om direct informatie te geven waar op wordt gezocht, zonder dat de lezer verder hoeft te klikken. Zero-clicks vertellen je alleen dat jouw product niet is aangeklikt. Maar misschien heeft jouw potentiële klant al genoeg informatie zonder verder te hoeven klikken. Misschien heeft de klant zelfs jouw naam daardoor onthouden. Je hebt dan wel degelijk aan naamsbekendheid gewerkt! Misschien komt die gewenste aankoop op een ander moment, via een andere route. Ga er daarom niet vanuit dat zero-clicks altijd negatief zijn.

Kun jij wel hulp gebruiken bij het uitbreiden van jouw strategie, jouw positie in Google, het werken met marketplaces of het interpreteren van zero-clicks? Neem dan eens contact met ons op, er staat een heel OMAAS team voor je klaar! We helpen je graag!

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.