Skip to main content
Musk en Twitter

De toekomst van Twitter. Roept u maar!

Gisteren werd bekend dat Tesla oprichter en eigenaar Elon Musk Twitter mag overnemen als het aan de aandeelhouders ligt. Eerder deze maand bracht hij al een bod uit op het social media netwerk. Hij wil van het Twitter het globale platform voor de vrijheid van meningsuiting maken. Met ruim 83 miljoen volgers is Musk overigens zelf één van de leden met het grootste aantal volgers. Dagelijks deelt hij zowel zakelijke als privéberichten. En alhoewel de toezichthouders en mededingingsautoriteiten nog toestemming moeten geven, lijkt het erop dat de deal doorgaat.

Roept u maar

De overname gaat Elon Musk zo'n slordige 41 miljard euro kosten. Dat is zelfs voor Elon Musk geen wisselgeld meer maar een serieus bedrag. Maar wat gaat hij ermee doen? En hoe kan jij daar als marketeer je voordeel mee doen? Aan de bestuursvoorzitter van Twitter schreef Elon Musk eerder  "De vrijheid om te zeggen wat je wil, is een maatschappelijke vereiste voor een functionerende democratie". Daarmee lijkt hij ook te zeggen dat iedereen mag roepen wat hij wil op Twitter. Tot op zekere hoogte is dat nu al het geval maar we kennen natuurlijk ook de mensen die van Twitter werden gegooid juist omdat ze zeiden wat ze wilden. Het bekendste voorbeeld daarvan is Donald Trump. 

Weet wat er leeft

De beperking van het roepen en schrijven wat je wil, natuurlijk wel binnen de geldende regels en wetten, komt dus waarschijnlijk te vervallen. Sentimenten krijgen daardoor meer ruimte en dat kan dan weer handig zijn wanneer je exact wilt weten wat er binnen jouw doelgroep(en) speelt en leeft. Daar kan je dan weer handig op inspelen en gebruik van maken om jouw eigen volgersaantal op Twitter te laten groeien. Maar het kwartje kan ook de andere kant opvallen. Stel dat een ontevreden klant jouw dienst of product terecht of onterecht met de grond gelijk maakt? Hoe ga je daar dan mee om op een platform waar nagenoeg geen regels gelden voor het uiten van je emotie? Waar je de eigenaar niet kan verzoeken om onwaarheden of ongefundeerde haatberichten te monitoren of te verwijderen?

Wordt webcare belangrijker dan ooit?

Wanneer Musk zijn plannen inderdaad gaat uitrollen zoals hij nu zegt, wordt webcare op Twitter wellicht belangrijker dan ooit. Een slimme zet van Elon Musk omdat dit er ook voor zal zorgen dat bedrijven het platform beter in de gaten zullen gaan houden om te zien wat er over hun producten en diensten wordt geschreven.

Vooralsnog zien wij in ieder geval voornamelijk de voordelen van de overname. Door de media-aandacht is het aantal gebruikers weer aan het stijgen en lijken ook het aantal advertenties op Twitter weer toe te nemen. Voor marketeers een interessant moment om weer eens te kijken op welke manier ze Twitter binnen hun mix kunnen verwerken. Wil je meer weten over hoe Twitter nu en in de toekomst jouw bedrijf verder kan helpen? Of wil je weten hoe je optimaal monitort wat er over jouw bedrijf wordt geschreven zodat je snel en op de juiste manier kunt reageren? Neem gerust contact met ons op.