Overslaan en naar de inhoud gaan
Instagram gaat op de Tik-Tok toer
28 Mar, 2022

Instagram gaat op de Tik-Tok toer

Het hing al een tijdje in de lucht gezien het succes van Tik-Tok. Maar nu lijkt ook Instagram definitief te gaan kiezen voor een beeldvullende feed die de huidige verhalenbalk in de nabije toekomst moet vervangen. Daarmee knallen je selfies en vlogs nog meer uit het scherm van je volgers. Volgens de eerste berichten gaat de nieuwe Instagram-feed zowel posts, stories en reels bevatten. Allemaal binnen 1 stroom en allemaal beeldvullend.


De zogenaamde "Verhalen" worden straks getoond met een framebalk die onderaan de pagina verschijnt. Door naar links te swipen of scrollen, krijg je dan nieuwe verhalen te zien. Video's worden net als op Tik-Tok, één voor één getoond en krijgen een voortgangsbalk.


Meten is weten


Door steeds 1 video of bericht in beeld te brengen, is Tik-Tok al jaren in staat om persoonlijke interesses van haar gebruikers vast te leggen terwijl zij video's bekijken. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om je precies die video's te tonen waar jij blij van wordt. Dat maakt Tik-Tok tevens zo verslavend. Als kijker krijg je het gevoel dat er nog leukere, betere en grappigere video's aankomen. Je moet voor je gevoel dus blijven kijken.


En dat wil Instagram ook


We vermoeden dan ook dat Instagram op dezelfde manier haar algoritme wil verbeteren en haar gebruikers op die manier beter wil binden. Reels leveren inmiddels al de grootste bijdrage aan de groei in betrokkenheid van gebruikers op Instagram. Al enige tijd besteden gebruikers van Instagram gemiddeld meer tijd aan "Verhalen" dan aan de hoofdfeed. Het aanpassen van de manier waarop berichten worden getoond, lijkt dus een logische stap voor Instagram om de concurrentie van Tik-Tok het hoofd te bieden. Zoiets als beter goed gejat dan slecht verzonnen.


Wanneer één en ander door Instagram wordt gelanceerd is nog niet duidelijk. Wel weten we dat de grote baas van Instagram Adam Mosseri in december aangaf dat video een belangrijk aandachtspunt wordt in 2022. "We gaan de focus op video verdubbelen en al onze videoformaten rond Reels consolideren"; aldus Adam Mosseri.


Daarmee lijkt Instagram een duidelijke stap te zetten om mee te liften op de alsmaar groeiende populariteit van Tik-Tok. We zijn benieuwd hoe jullie als marketeers kijken naar deze ontwikkeling en welke kansen jullie hierin zien.