Overslaan en naar de inhoud gaan
Komkommertijd online marketing
21 Jun, 2022

Komkommertijd in marketingland? Wij dachten het niet

De zomer van 2022 is officieel begonnen. Gek genoeg wordt een groot gedeelte van de zomer door veel marketeers nog steeds als komkommertijd gezien. Maar niets is minder waar. Uit een onderzoek van een bekend postbedrijf is enige jaren gebleken dat op ieder moment van de zomervakantie 80% van alle Nederlanders gewoon thuis is en doorwerkt. Dat klinkt in eerste instantie vreemd maar niemand gaat exact 6 weken op vakantie. De gemiddelde Nederlander neemt namelijk zo'n 7,3 vakantiedagen op in de zomervakantie. Dat is nog net geen anderhalve week wanneer je één weekend meerekent. 
 

Jouw klanten zijn 4,5 week aan het werk in de zomervakantie


Het grootste gedeelte van de zomervakantie zijn jouw klanten en potentiële klanten dus gewoon aan het werk. Vaak hebben zij het in deze periode wel een stuk rustiger dan in de rest van het jaar. En juist dat biedt kansen om jouw producten en diensten nu eens echt onder de aandacht te brengen. 


Najaarsoffensief, zo help je jouw klanten


Veel marketeers gebruiken de zomervakantie om te bepalen hoe ze in Q3 en Q4 het jaar nog verder kunnen verbeteren of misschien wel redden. Tijdens de zomer hebben ze alle tijd om zich goed te verdiepen in de mogelijkheden en aanbieders die hun daarbij kunnen helpen. Daarmee is de zomervakantie het ideale moment om je klanten en prospects net even wat extra positieve aandacht te geven. Het seizoen om on top of mind te komen. Vraag ze nu alvast welke doelen ze voor de laatste twee kwartalen hebben gesteld en geef aan op welke manier je ze daarbij kunt helpen. Of kijk met je klant eens terug naar de samenwerking en wat dat heeft opgeleverd. Trek deze successen door naar de toekomst en vertaal ze in concrete diensten of producten die je jouw klanten kunt bieden om deze successen voort te zetten.

De kans is namelijk groot dat jouw concurrenten de komkommertijd zien als een tijd waarin je het beste met een biertje in de zon kunt zitten. Terwijl zij dat doen, maak jij jezelf en jouw bedrijf nuttig voor jouw klanten en prospects. 


Plant het zaadje


Een ander bekend fenomeen is de toename in gebruik van social media tijdens de zomervakantie. En dan met name door vakantiegangers. Zij kijken nagenoeg iedere dag even op hun social media accounts, posten strandfoto's en reageren op foto's van andere vakantiegangers. Ken je jouw klanten? En volg je ze ook? Plaats dan eens een reactie op hun posts. Doe dat dan wel op een passende manier, wens je klant simpelweg een fijne vakantie. Dat wordt altijd gewaardeerd en geeft je na de vakantie direct een haakje om weer in contact te komen. 


Pluk de komkommers


Extra aandacht voor jouw klanten en prospects in de zomervakantie kan er zomaar voor zorgen dat zij na de zomervakantie weer voor jouw diensten en producten kiezen. Neem daarom aan het eind van de vakantie ook nog even kort contact op met je klanten. Of zorg ervoor dat je jouw bedrijf op de juiste manier en met de juiste boodschap op de juiste plek adverteert. Zo maak je van de komkommertijd een hele vruchtbare tijd die leidt naar een mooie oogst.

Wil je weten hoe je dat het beste kunt doen? Maak een afspraak voor een bakkie met Bureau Bishop. We helpen je graag.