Skip to main content
Contextual targeting

Van cookie targeting naar contextual targeting

Het zit al een tijdje in de lucht. Cookies lijken hun langste tijd te hebben gehad. En met het zogenaamde "privacy sandbox initiative" onder leiding van Google willen de bekende browsers web-standaarden creëren waarmee toegang word verkregen tot gebruikersinformatie zonder de privacy in gevaar te brengen. Het belangrijkste doel daarbij is om online te kunnen adverteren zonder 'third party cookies'.

Dat klinkt allemaal mooi maar voor digital marketeers kan dit in sommige gevallen nogal wat extra werk opleveren. Online je doelgroep bereiken lijkt door deze stappen iets minder gericht te worden. Maar is dat ook zo?  Contextual targeting is het nieuwe toverwoord.

Wat is contextual targeting?

Contextual targeting is eigenlijk niets anders dan de juiste boodschap op het juiste moment op de juiste plek aan de juiste persoon laten zien. Dat klinkt logisch want als het goed is, doe je dit al door je content aan te passen op basis van de verschillende fases van de customer journey. Online betekent dit dat jouw advertenties het best tot hun recht komen wanneer je aanbieding past bij de doelgroep van de website waarop je adverteert. Het is dus van belang dat je jouw potentiële klanten door en door leert kennen. Bij cookie targeting wordt informatie van personen opgeslagen. Op basis van die informatie worden nu nog advertenties voorgeschoteld. Ongeacht de website waarop deze persoon zich bevond. 

Je hebt dit zelf waarschijnlijk ook ervaren. Je zoekt een vakantie in een bepaald land maar boekt nog niet, vervolgens zie je overal advertenties van aanbieders die vakanties aanbieden in het land waarnaar jij zocht. In de nieuwe wereld gaat dat deels veranderen. Met contextual targeting gaat het veel meer om de samenhang van de context tussen wat een website aan informatie biedt en de advertenties die daar op aansluiten. In bovenstaand geval bezoek je een vakantiewebsite en vindt daar advertenties van koffers en reisverzekeringen. 

Hoe pas je contextual targeting optimaal toe?

Met contextual targeting gaan we eigenlijk weer een stukje terug in de digitale marketing tijd. Advertenties worden afgestemd op de inhoud van de pagina waarop ze worden getoond. Je stemt straks je advertenties niet meer alleen af op de doelgroep maar probeert deze ook zo op te stellen dat ze naadloos passen in de context van de website waarop ze worden getoond. Een belangrijk aspect daarbij wordt hoe je jouw doelgroep binnen hun journey voorziet van relevante informatie. Hoe bouw je jouw campagne op en op welke manier zet je retargeting in. Natuurlijk is het makkelijk om steeds met dezelfde advertentie op allerlei website te adverteren. Maar daarmee ga je jouw doelgroep waarschijnlijk eerder vervelen dan verleiden. De kunst van verwonderen en verleiden binnen je advertentiecampagnes kan maar zo het verschil maken tussen succes en mislukking. Verkoop je bijvoorbeeld koffers en worden jouw advertenties op diverse reiswebsites getoond, wissel je uitingen dan af. Laat de koffer per advertentie een stukje van de reis beleven en knip je campagne op in een advertentie die laat zien hoeveel er in kan, de volgende toont het gemak van de wieltjes, de sterkte van de koffer op het moment dat hij het vliegtuig in wordt gegooid. Zo wordt de koffer onderdeel van de beleving in plaats van een statisch gebruiksvoorwerp dat je inmiddels in iedere winkel voor een prikkie kunt kopen.

Hagakure, eenvoudiger adverteren met Google Ads

Eerder dit jaar berichtten we al over de wijzigingen binnen Google Ads. Zo verdwijnen over twee maanden de uitgebreide tekst advertenties van het toneel en gaat Google steeds meer inzetten op ai en machine learning. Het idee daarbij is dat je minder campagnes nodig hebt om uiteindelijk je doelen te bereiken. Wij geloven ook dat dit de toekomst is maar zien momenteel dat Google's ai nog lang niet altijd de juiste content aan de juiste personen toont.

Start met sleutelen aan je Google campagnes

Het nauwkeurig monitoren en volgen van je campagnes blijft daarom belangrijk om alles uit je mediabudget te halen wat er in zit. Zeker wanneer je nieuwe campagnes opstelt. Hou er rekening mee dat Google's algoritme tot een week of 3 nodig heeft om jouw campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden optimaal in te zetten. Dat kost tijd en kennis maar is zeker de moeite waard en levert je ten opzichte van je concurrenten een voordeel op. Wij zien regelmatig dat we met de juiste aanpassingen onze klanten met een minimaal mediabudget, concurrenten voorbijstreven die veel grotere budgetten inzetten.

Wil je weten of jouw Google Ads Campagnes helemaal klaar zijn voor contextual targeting? Laat ons dan eens vrijblijvend meekijken en advies geven. Vraag hier je vrijblijvend advies aan.