Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat zeg je?

Je hebt het in de zomer helemaal uitgedacht in je hangmat: je gaat in Q4 nog snel ‘even’ die laatste leads binnenhalen en nog ‘even’ een slag maken in je online marketing activiteiten. Maar ho, stop! Een momentje rust. Even terug naar je mentale hangmat. Want heb je al bedacht wat jij toevoegt voor je klanten? En wat je dan zegt?

Terug naar de tekentafel

Het is verleidelijk om meteen in de startblokken te gaan staan, er zijn immers zoveel mogelijkheden met al die beschikbare online marketingtools. Echt effectief is dat niet. Wil jij gebruik maken van al die online mogelijkheden, dan moet je terug naar de tekentafel voor een reality check op jouw unieke verhaal. Je bent ooit begonnen vanuit een droom, een missie of een visie. Nu je een tijdje bezig bent, kan het zeker geen kwaad om te kijken of al die inzet nog steeds in lijn ligt met jouw originele idee. Waar voeg jij waarde toe? Maak je je beloftes nog waar of heb je je laten verleiden tot een paar ineffectieve zetten? Een verrassend inzicht: als jij merkt dat jouw inzet niet altijd loont omdat je je hebt laten verleiden, dan ben je de enige niet. Het denken in middelen en je oorspronkelijke doel vergeten is namelijk een verraderlijke valkuil in marketingland.

Wat is de basis van jouw organisatie?

Terug naar jouw droom, daar waar jij waarde toevoegt. Die waarde propositie is namelijk jouw basis om alle verdere marketing activiteiten en uitingen op te kunnen bouwen. Die worden namelijk zoveel sterker als je ze uitdraagt vanuit jouw unieke verhaal. Je website, je social media uitingen, je online advertentie campagnes en zelfs de designs waarmee je werkt hangen allemaal samen met het verhaal en de belofte van jouw product of dienst. Alles wat volgt, zijn ‘slechts’ de middelen. Daarmee zeggen we niet dat ze onbelangrijk zijn – integendeel! - maar vergeet die basis niet. Daar waar jij waarde toevoegt vanuit jouw eigen waarden.

Beloof emotioneel, niet functioneel

Er is nog nooit een bedrijf groot geworden van de verkoop van een flesje frisdrank of een leuke trui. Er zijn namelijk vele drankjes om te drinken en vele truien om te dragen. Succes komt voort uit een verhaal. Het succesvolle drankje en de gewilde trui spelen in op emoties, beloften en waarden, niet op de functionaliteit. Dat flesje frisdrank – Coca Cola-  belooft je een magische kerst. Met die leuke trui  - Patagonia -  draag je bij aan een eerlijke wereld. Als je goed over deze voorbeelden nadenkt, dan herken je je in de belofte. Dat doen jouw klanten ook als het op jouw product of dienst aankomt. Speel keer op keer in op wat jij toevoegt en zorg ervoor dat jouw klanten zich – bewust of onbewust-  met jou willen identificeren. Het klinkt als de oudste marketingtruc op aarde. Dat is het ook. Maar die truc is het herhalen waard, want juist deze stokoude marketing helpt je verder om je nieuwe hippe nieuwe online marketing toolkit in te zetten.

 

Weet wat je zegt voordat je spreekt

Vraag jezelf eens het volgende af:

  • Vanuit welke droom of visie begon je?
  • Hoe heb je dit omgezet in daden?
  • Heb je het gevoel dat je nog steeds op missie bent?
  • Voor wie doe je dat?
  • Wat heeft iemand aan jou?
  • Kun je in een paar heldere termen opnoemen wat jij toevoegt?

 

Pas als je dit weet – niet wát je levert, maar wáárom je dat levert -  ben je klaar voor de volgende stap. Het zal je verbazen als we je zouden vertellen hoeveel ondernemers deze vragen nooit inzichtelijk hebben gemaakt voor zichzelf. Laat staan voor hun marketeers. Als jij antwoord kunt geven op de bovenstaande vragen, dan weet je pas tegen wie je het hebt. Dan pas kun je de taal van je klanten spreken. Klanten verleiden en binnenhalen. Dan pas weet je wát je zegt. En dan pas – echt dan pas! -  is het tijd om je website onder handen te nemen of je Google advertentie campagnes te boosten. Ofwel, alles wat er in het verdere online marketing verhaal bij komt kijken.  

Laat je niet verleiden, ga zelf verleiden!

Laat je dus niet verleiden door in online middelen te denken, maar werk een strategie uit vanuit je doel. Pas dan kun je beginnen met verleiden. We geven je alvast het volgende mee: dat verleidingsspel is harstikke leuk. Niet voor niets zijn marketeers er dol op. Jouw marketingteam zal jouw strategische denksessie dan ook enthousiast omarmen. Heb je geen marketingteam? Dan garanderen we je dat er een marketingteam op afstand staat te springen om je te helpen met die strategische basis. Zodat jij je klanten kunt binnenhalen, je verkoopcijfers kunt boosten en je succes kunt gaan managen. Klinkt dat als wat je voor ogen had toen je vol frisse moed begon na de vakantie? Laat het ons dan weten!  

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.