Skip to main content
Online marketing effectief inzetten
28 Feb, 2022

Online marketing effectief inzetten

Twee jaar geleden klopte RoutiGo bij ons aan: “Hoe kunnen we online marketing effectief inzetten om meer klanten binnen te halen?


De vraag kwam van de oprichter en eigenaar van RoutiGo, die zelf een sterke marketingachtergrond heeft. Een vraag vanuit een bedrijf in een groeimarkt én met een sterke ambitie om te groeien. Met het inzicht dat er meer marketing slagkracht nodig zou zijn om te kunnen groeien. De vraag bood een mooi uitgangspunt om samen -  juist samen -  aan de slag te gaan.


Hoe draag je uit dat je méér bent dan logistiek?


Deze vraag werd niet voor niets gesteld: de b2b markt waarin RoutiGo opereert is geen makkelijke. RoutiGo ontwikkelt slimme logistieke software voor het inplannen en uitvoeren van efficiënte routes, een markt met een aantal grote concurrenten. RoutiGo onderscheidt zich daarin met een optimale klantbeleving. De vraag die meteen volgde was dan ook: “hoe draag je uit dat je méér bent dan logistiek? Dat je je richt op die klantbeleving?”


Strategisch en groots denken


Een totaalpakket aan online marketing bleek de oplossing te zijn. Doorgaans wordt bij online marketing snel gedacht in middelen, waarbij online adverteren de gouden greep lijkt te zijn in het binnenhalen van nieuwe klanten. Maar wat adverteer je dan, als je weg wilt blijven van louter logistiek nieuws? Moeten jouw beoogde klanten dan niet zien -  niet erváren -  wat het gemak is van jouw product? Moet je dan niet top-of-mind zijn in de gedachten van de potentiële klant?


Terechte vragen, waarvan RoutiGo inzag dat het gewenste resultaat niet bereikt kon worden met alleen online adverteren. Dat daar bovendien veel tijd in ging zitten. Dat er voor goede online marketing ook een goede basis moet liggen. Met een goede website, met pagina’s die zowel in techniek als in woord aansluiten op de advertentiecampagnes, goede zoekmachine-content, aanwezigheid en naamsbekendheid, meetbare doelen en een gestroomlijnd marketingproces.


Meetbare doelen, meetbaar succes


We zijn nu twee jaar verder. Nog steeds zijn we blij met die initiële vraag die de oprichter en eigenaar van RoutiGo ons stelde. Want…  RoutiGo is nu zélf een van de belangrijkste spelers op de markt van logistieke software! Twee jaar na het begin van onze samenwerking blijkt dat klanten razendsnel hun weg naar RoutiGo weten te vinden. Deels door de hoge kwaliteit van het product, maar ook dankzij het totaalpakket aan online marketing.  Die goede website, de meetbare doelen, goed ingerichte campagnes, interessante content en dat gestroomlijnde marketingproces dus. Alles volgens een uitgedachte strategie en alles bedacht met gebundelde krachten en talenten. In twee jaar tijd verwierven we samen 500 bruikbare leads, waarvan een kwart leidde tot betalende klant.


RoutiGo is nu méér dan logistiek


Vanuit een solide basis kijkt RoutiGo nu naar succesverhalen en past die toe op cruciale processen in de logistiek van klanten. Zo blijkt bijvoorbeeld dat het grootste deel van RoutiGo’s klanten zowel de verzending als de bezorging verzorgt. Die klanten ervaren dat RoutiGo’s product méér is dan logistieke software, maar een middel met hele specifieke functionaliteiten die goed aansluiten op het logistieke proces van de klant.  Een middel waarin de hele keten van verzender tot ontvanger door middel van communicatie met elkaar verbonden is. Precies wat nodig is, waar die ultieme ontvangstbeleving naar voren komt en waar RoutiGo in de nabije toekomst steeds meer klanten mee zal bedienen.


Wie Google erop naslaat, vindt RoutiGo hoog in de zoekresultaten. Wie een kijkje op de website neemt, ziet meteen de aantrekkingskracht van het product. Wie leest, wordt vanzelf verleid tot het kopen van de software of het plannen van een gratis demo. Zonder schreeuwerige poging tot overtuigingkracht. Wie investeert, verdient de investering in de software meteen weer terug met efficiënte routes en een optimale bezorgbeleving.


Over de naamsbekendheid hoeft RoutiGo zich inmiddels geen zorgen meer te maken. Over de marketing ook niet. En dus kan het RoutiGo team zich bezighouden met “corebusiness”. Het product. Dat leveren ze als de beste! En trouwens ook supersnel 😉