Skip to main content
Black Friday sales tips
15 Nov, 2022

Zo verkoop je dus het meest op Black Friday!

Black Friday marketing: 5 tips!

Wat je er ook van vindt, het uit Amerika overgewaaide Black Friday is één van de meest winstgevende dagen voor (web)winkels. Maar ook de meest uitdagende. De vrijdag waar voorheen alleen de Amerikanen met verlangen naar uitkeken, heeft inmiddels ook de nuchtere Hollander ingepalmd. Met de toenemende populariteit van Black Friday en Cyber Monday in Nederland, is ook de concurrentiestrijd tussen ondernemers losgebarsten. In dit artikel geven we jou 5 toptips voor optimale invulling van jouw Black Friday marketing.


1. Begin op tijd


Zoals met veel dingen is een goede voorbereiding het halve werk. Zorg ervoor dat je kortingsplan gereed is, je acties juist zijn ingericht en de landingspagina klaar is om live te gaan. Dubbelcheck of alle knoppen met links zichtbaar zijn, alle informatie juist is, zoals levertijd en voorraadniveaus en of alles optimaal functioneert. Een handige manier om dit te testen is om de customer journey zelf een aantal keren af te leggen.


2. Gebruik social media en Google Ads in je voordeel


Tijdens dagen als Black Friday en Cyber Monday is social media je beste vriend! Door de juiste content aan te bieden kom je snel in contact met potentiële nieuwe klanten en kun je jouw merk- en naamsbekendheid een flinke boost geven. Maak duidelijk dat het om een exclusieve, once-in-a-lifetime kortingsactie gaat en dat ze deze absoluut niet mogen missen. Want jouw producten hebben ze echt nú nodig. Het is daarom ook verstandig om tijd en budget te investeren in retargeting campagnes die gericht zijn op webshop bezoekers van de afgelopen maand.

Datzelfde geldt voor jouw google shopping ads. Maak deze nu al aan en zorg dat je in Google Merchant Center de juiste productgroepen aanmaakt met daarin de aanbiedingen die je tijdens Black Friday wilt promoten. Zoals je weet heeft het algoritme van Google even nodig om jouw producten te leren kennen. Zet nu dus alvast jouw Black Friday campagne op en plaats daarin je producten. Met de promotietools in Merchant Center kan je jouw campagnes extra aandacht geven voor en op de aangegeven datum.


3. Bepaalde producten met korting


Verkopers zijn geneigd om op Black Friday en Cyber Monday een korting aan te bieden op het gehele assortiment. Maar je kunt er ook voor kiezen om te werken met gerichte kortingsacties op bepaalde producten. Bijvoorbeeld producten met een hogere marge, je bestverkochte producten of juist producten die normaal gesproken lastiger verkopen. Daarnaast kun je ook proberen om je te richten op een productgroep voor een doelgroep die nog niet vaak bij jou heeft geshopt. Zo werk je meteen aan de uitbreiding van jouw doelgroep.


4. Keep it simple!


Maak er met jouw Black Friday marketing geen overdreven (en langdurige) show van. Zoals eerder genoemd zijn Hollanders over het algemeen een vrij nuchter volk en gaan we slecht op teveel toeters en bellen. Als je het simpel en duidelijk houdt, kan iedereen rustig wennen aan het idee dat Black Friday nu ook in Nederland ‘een ding’ is. Hou het bij de feiten en noem de kortingsacties zoals ze zijn, zonder addertjes onder het gras. Houd de eer aan jezelf, want jij bent de expert.


5. Optimaliseer je landingspagina’s


Landingspagina’s zijn ontzettend belangrijk. Zorg er dus voor dat deze op de juiste manier worden weergegeven en optimaal functioneren. Naast dat alle informatie zoals levertijden, prijzen en beschrijvingen van de productpagina’s moeten kloppen, kun je ook extra mogelijkheden voor de klant creëren. Zo is het verstandig om alternatieve producten onder de aandacht te brengen en cross-selling mogelijkheden te stimuleren. Op deze manier zorg je er zonder veel moeite voor dat je omzet een boost krijgt.

De verwachting is dat het succes van Black Friday in 2022 nog groter zal zijn dan deze in 2021 al was. Gebruik dit gegeven dus vooral in je voordeel. Namens Bureau Bishop wensen we je veel succes met alle voorbereidingen van jouw Black Friday marketingactiviteiten!

Hulp nodig bij jouw Black Friday acties? Neem even contact met ons op. We helpen je graag!